Hrvatsko-češko društvo organiziralo predavanje o nekadašnjem dubrovačkom tramvaju |
(povratak) |
Hrvatsko-češko društvo
organiziralo je 6. svibnja 2024. u Češkom narodnom domu u Zagrebu
predavanje Tramvaj koji je povezao Dubrovnik i Prag koje je održao inženjer
elektrotehnike Miroslav Křepela, potpredsjednik HČD-a.
„Električni tramvaj je u
Dubrovniku, na sveopću radost i oduševljenje građana, svečano pušten u
promet 22. prosinca 1910. Dubrovnik je tada imao oko 12.000 stanovnika,
uz zamjetan razvitak gospodarstva i turizma“, kazao je Křepela,
istaknuvši da je električni sustav tramvajske mreže i električnu opremu
prvih pet tramvajskih kola isporučilo i izgradilo elektrotehničko
poduzeće Křižíkovy závody iz Karlína (danas dio Praga) češkog
izumitelja, elektroinženjera i poduzetnika Františeka Křižíka koji je
1891. izgradio i prvi električni tramvaj u Pragu, ujedno prvi u Češkoj.
Křižíkovi tramvaji prometovali su svih 60 godina postojanja dubrovačkog
tramvaja.
Křepela je pojasnio da se ideja
uvođenja električnog tramvaja u javni gradski promet u Dubrovniku
pojavila nakon izgradnje i puštanje u pogon električne centrale 1901., a
iste godine je i do dubrovačke luke Gruž došla željeznica pa se pojavila
potreba za efikasnijim prijevozom robe i putnika iz luke.
Promicateljski odbor za izgradnju
električnog tramvaja osnovan je 1906., a 1908. je na sjednici općinskog
vijeća iznio prijedlog za izgradnju električnog tramvaja na relaciji od
Gruža do Dubrovnika (Pile), odnosno za ishođenje koncesije od države.
Budući da je koncesije za izgradnju pruga izdavalo Cesarsko Kraljevsko
Ministarstvo željeznica, dioničko društvo za izgradnju električnog
tramvaja nazvano je Dubrovačka električna željeznica (DEŽ). Izgradnja je
počela 1910. i za samo 48
radnih dana bili su završeni radovi na ugradnji tračnica i postavljanju
gornjeg voda“, kazao je Křepela.
Električni tramvaj uveden je u
promet u Dubrovniku iste godine kao u Zagrebu, a samo dvije godine nakon
Opatije i kao moderno prijevozno sredstvo zamijenio kočije i omnibuse.
Bio je to jedini tramvaj u Dalmaciji. No zbog zastarjelosti i potrebe
znatnih ulaganja u obnovu te uvođenje u promet tada popularnih autobusa,
Općina Dubrovnik donijela je odluku o ukidanju tramvaja tijekom
1970./71. Prometna nesreća koja se dogodila 7. ožujka 1970., ubrzala je
tu odluku i tramvaj je na posljednju vožnju krenuo 20. ožujka 1970.,
kada su ga Dubrovčani ispratili s tugom u srcu i puno lijepih riječi jer
je postao jedan od simbola grada.
Svoje uspomene na dubrovački
tramvaj iznio je počasni predsjednik Društva Dubrovčana u Zagrebu Luko
Hilje koji je kazao da su kao djeca svi htjeli biti kondukteri.
Prije predavanja predsjednik HČD-a
Marijan Lipovac podsjetio je na Dubrovčane povezane s Češkom, poput
slikara
Vlahe Bukovca, književnika Ive Vojnovića i
književnog povjesničara Milana Rešetara. „U 19. stoljeću Česi su
se nastanjivali i u Dubrovniku pa ne čudi što je upravo ondje 1899.
osnovana druga najstarija češka udruga u Hrvatskoj, Češka beseda
Dubrovnik. Danas više ne postoji, ali u Muzeju Saveza Čeha u Daruvaru
čuva se njena zastava”, kazao je Lipovac koji je spomenuo i češkog
režisera Jiříja
Menzela koji je režirao u Dubrovniku i o njemu snimio dokumentarni film.
Lipovac je istaknuo da je
Dubrovčanima ideju za postavljanje kamenog stupa s likom viteza Orlanda
tijekom posjeta Dubrovniku 1396. dao Žigmund Luksemburški,
ugarsko-hrvatski kralj i kasnije ujedno rimsko-njemački car i češki
kralj, sin Karla IV., u čiji čast će kasnije će mnogi Dubrovčani nositi
ime Šišmund ili Šiško. Kao vidljive tragove dubrovačko-čeških veza
Lipovac je spomenuo danas napušteno ljetovalište Kupari koje je nastalo
1921. zahvaljujući Čehu Jaroslavu Fenclu, Svetovaclavski zvonik u mjestu
Mlini, spomenik češkom književniku Viktoru Dyku na otoku Lopudu gdje ga
je tijekom ljetovanja zatekla smrt, kao i najjužniju ulicu u Hrvatskoj
nazvanu po Tomášu Masaryku, Masarykov put na Lapadu.
Predavanje je održano uz potporu
Ministarstva vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske. |
|