U Zagrebu prvi put liturgijski proslavljen blagdan svetog Vjenceslava |
(povratak) |
Blagdan svetog Vjenceslava (Václava),
glavnog zaštitnika Češke, u subotu 28. rujna 2024. po prvi put je
liturgijski proslavljen u Zagrebu, u grkokatoličkoj konkatedrali svetih
Ćirila i Metoda na Gornjem gradu. Liturgiju su služili župnik o. Nenad Krajačić,
župni vikar o. Gorazd Bastašić i duhovnik Grkokatoličkog sjemeništa u
Zagrebu jeromonah Mladen Mikulić. Inicijativa za proslavu blagdana
svetog češkog vladara iz desetog stoljeća koji je Česima trajan simbol
državnosti i nacionalnog identiteta potekla je iz Grkokatoličke župe
svetih Ćirila i Metoda, a pridružili su joj se Hrvatsko-češko društvo,
Češka besede Zagreb i Veleposlanstvo Češke u Hrvatskoj. Na liturgiji su
se uz grkokatoličke vjernike stoga okupili i članovi ovih dviju udruga i
djelatnici češkog veleposlanstva predvođeni veleposlanikom Milanom
Hovorkom i suprugom Jarmilom. Veleposlanik je u svom govoru nakon
liturgije kazao da sveti Vjenceslav simbolizira vrijednosti mira,
slobode, jednakosti i tolerancije. "Mi smo narod svetog Václava", dodao
je Hovorka, podsjetivši da se Česi u najvažnijim i najtežim trenucima
okupljaju oko njegovog konjaničkog spomenika na glavnom praškom trgu
koji po glavnom češkom zaštitniku nosi ime Václavské náměstí. O životu i važnosti svetog Vjenceslava za Čehe
govorio je predsjednik Hrvatsko-češkog društva Marijan Lipovac koji je
podsjetio da je ovaj češki knez vladao od 921. do 935. i bio suvremenik
prvog hrvatskog kralja Tomislava, iako nema dokaza da su znali jedan za
drugoga i bili u kontaktu. "Hrvati mogu zavidjeti Česima na tome što
imaju vladara koji se štuje kao svetac jer Hrvati nemaju svetog
Tomislava i svetog Zvonimira, a imati svetog vladara nekad je bio znak
posebnog prestiža neke države i naroda u kršćanskom svijetu", kazao je
Lipovac. Spomenuo je i da je oblik imena Václav nastao je
oko 14. stoljeća, a da je staroslavenski pisani oblik imena glasio je
Venšteslav, što su Česi u
10. stoljeću Venšteslav izgovarali u obliku koji je između Vaceslav i
Veceslav, jer je glas en prešao u glas između a i e, dok je
staroslavensko št u češkom prešlo u c. U hrvatskom
je št prešlo u ć, pa hrvatski oblik glasi Većeslav, i pod tim
imenom se sveti Václav spominje u hrvatskim glagoljskim brevijarima koji
donose prijevod legende o njemu i njegovom mučeništvu. Međutim, stranci
su u češkom izgovoru imena čuli i glas n pa su ime zapisali kao
Venceslav i tako je nastao latinski oblik Venceslaus, a od njega
njemački Wenzel i talijanski Venceslao. Zbog sličnosti s riječi vijenac
(češki věnec), u 19. stoljeću kod Čeha je nastao i oblik Věnceslav, koji
postoji i među Hrvatima kao Vjenceslav i koji je dominantan. Prema
popisu stanovništva iz 2021., u Hrvatskoj živi 122 Vjenceslava, 40
Venceslava, 68 ljudi nosi ime Veno, Većeslava ima 36, ime Venco nosi 15
osoba, ime Vena 11, a ime
Václav 25 osoba. Među poznatim hrvatskim imenjacima svetog Václava bili
su književnik Vjenceslav Novak, koji je po ocu bio Čeh i koji se zapravo
službeno znao Václav, i najveći zagrebački gradonačelnik Većeslav
Holjevac. Sveti Vjenceslav se rodio oko 907. kao sin
kasnijeg kneza Vratislava i supruge Drahomire. U njegovom odgoju važnu
ulogu imala je njegova baka sveta Ludmila koja je kratko obnašala vlast
nakon Vratislavove smrti 921., ali iste godine bila ubijena po nalogu
snahe Drahomire koja je vladala do Vjenceslavove punoljetnosti. Legende
ističu njegovu obrazovanost, pobožnost i asketski život, no svetački
status zaslužio je ubojstvom u Staroj Boleslavi po nalogu brata
Boleslava. Radilo se zapravo o borbi za vlast i razlikama u
vanjskopolitičkom konceptu jer je Vjenceslav priznao vrhovnu vlast
Saske, koja je tada postajala najmoćnija njemačka država, dok je
Boleslav bio za nastavak savezništva s Bavarskom i poganskim slavenskim
plemenima. "Vjenceslav je shvatio da se pod vodstvom Saske ponovno
obnavlja carstvo Karla Velikog, iako u manjem opsegu (bez Francuske), da
se time na simboličkoj razini ujedinjuje Zapad, i da se Češka ako želi
opstati tome ne može oduprijeti, već se mora prikloniti. A to je ujedno
značilo i još jače učvršćenje kršćanstva, što je sa sobom donosilo i
kulturni napredak", rekao je Lipovac. Pojasnio je da Vjenceslav nije
službeno proglašen svetim, nego mu je brat tri godine nakon smrti dao
prenijeti tijelo iz Stare Boleslavi u Prag i tako je počelo njegovo
štovanje kao sveca. "Paradoksalno, Boleslav, iako je u najmanju ruku bio
umiješan u bratovo ubojstvo, upravo će svog svetog brata koristiti u
širenju svoje vlasti i zapravo u formiranju češke države. Činjenica da
je imala vladara koji je postao svetac ojačala je prestiž Boleslavove
kneževine i među okolnim vladarima i u odnosu s Njemačkom, pogotovo jer
tada nijedan od njemačkih vladara nije bio štovan kao svetac. Tako
osnažen Boleslav je porazio samostalne vladare na području Češke i
formirao jedinstvenu češku državu te proširio vlast na dio Moravske,
Šlesku pa čak i na područje Krakova. Sveti Vjenceslav postao je zapravo
vječni vladar Češke, njen zaštitnik, njen oslonac u borbama za
samostalnost, njen zaštitni znak u inozemstvu i zapravo njen garant jer
kao kršćanski narod koji za zaštitnika štuje svog svetog vladara Čehe
više nitko nije mogao smatrati poganima i dovoditi u pitanje njihov
opstanak, za razliku od poganskih Polapskih i Baltičkih Slavena koji su
istrijebljeni, odnosno utopljeni u njemački korpus. Sveti Vjenceslav
postao je postumni otac češke države jer nju su izgrađivali njegovi
nasljednici, ali u njegovo ime. Vrhunac se dogodio u 14. stoljeću u
vrijeme Karla IV., češkog kralja i rimsko-njemačkog cara, koji je svoju
češku kraljevsku krunu nazvao krunom svetog Vjenceslava i širio njegov
kult diljem čeških zemalja, a njegov lik stavio je i na pečat Karlovog
sveučilišta", kazao je Lipovac. Podsjetio je da je svetom Vjenceslavu
posvećen i jedan od najstarijih tekstova na češkom jeziku, molitva Svatý
Václave, poznata po zazivu „Sveti Vjenceslave, vojvodo češke zemlje,
kneže naš, ne daj da izginemo mi ni naši potomci“. "Svojim potezima
sveti Vjenceslav je Češku trajno pozicionirao na Zapadu, i geopolitički,
a i u vrijednosnom smislu, kao što je to u slučaju Hrvatske u devetom
stoljeću napravio knez Branimir. I ta pripadnost Zapadu je zapravo
postala garancija opstanka Čeha i Češke", rekao je Lipovac koji je
spomenuo i zanimljivost da su prvi i drugi predsjednik samostalne Češke,
Havel i Klaus, nosila ime Václav, dok je treći predsjednik Miloš Zeman
rođen na njegov blagdan 28. rujna. Od 2000. blagdan svetog Vjenceslava
slavi se i kao Dan češke državnosti. Bogoslužje je završeno pjevanjem Kanona svetom
Vjenceslavu pred njegovom izloženom ikonom, punog pohvala kreposnom
životu, mučeništvu i posmrtnoj slavi ovog sveca. Uz čest zaziv "Sveti
mučeniče, Vjenceslave, moli Boga za nas", svećenici su pjevali i ove
pohvalne rečenice: "Posvećen odozgor zrakama milosti, o preslavni, ti si
zasjao jače od sunca u češkoj zemlji ljepotama radosti, uzvisujući
Krista dovijeka.", "Spasitelj je svome mučeniku podario toliko obilje
milosti čuda da je narod Češke bio zadivljen i požurio se
prosvijetliti.", "Prag, tvoj preslavni grad, igra danas od veselja,
časteći uspomenu tvoju." Nakon bogoslužja uslijedilo je druženje u župnoj
dvorani kao vrhunac zajedništva u različitosti svih koje je sveti
Vjenceslav na svoj blagdan okupio u zagrebačkoj grkokatoličkoj
konkatedrali. Nazočni grkokatolici imali su priliku bolje se upoznati s
češkim svecem kojeg časte jednako kao i rimokatolici, dok je njihovim
gostima poseban doživljaj bilo doživjeti bogatstvo i ljepotu istočne
liturgije koja grkokatolike ipak ne prijeći u njihovoj vjernosti
Katoličkoj crkvi i papi kao njenom poglavaru. Liturgijsko slavljenje
blagdana svetog Vjenceslava u Zagrebu vjerojatno će se nastaviti i
idućih godina i tako postati jedna nova tradicija. |